Vanliga frågor

Vart kan jag handla hos er?

Vi säljer endast online från vår webbshop och har inga fysiska butiker.

Vem kan handla hos er?

Alla som fyllt 18 år eller har målsmans godkännande kan handla hos oss.

Säljer ni bara second hand?

Vårt produktutbud består främst av secondhand, även om en del produkter aldrig är använda och har prislappen kvar. Vi har ibland även samarbeten med modebolag där vi säljer deras provkollektioner och liknande.

Vart levererar ni?

Vi levererar till hela Sverige.

Hur lång leveranstid har ni?

Leveranstiden är normalt 2-5 arbetsdagar efter att din beställning registrerats. De flesta beställningar lämnar vårt lager samma dag eller dagen efter beställning. Leveranstiden kan dock variera beroende på mängden beställningar som vi har att behandla samt andra omständigheter som exempelvis var i Sverige du bor.

Hur kan jag betala?

Du kan välja att betala med  VISA, Mastercard, American Express eller Swish.

Hur länge reserveras varorna i varukorgen?

Inga varor reserveras i varukorgen utan det är först när ditt köp har gått igenom som varan tillhör dig. Detta för att förhindra att en eller fler personer håller på alla eller flera varor så att ingen annan kan handla. Den som är först med att gå till kassan och betala för varan är också den som får köpa den.

Kan jag returnera en vara?

Vi tillämpar 14 dagars ångerrätt i enlighet med lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler som börjar gälla från det att du mottagit din beställning. Ångerrätten gäller förutsatt att varorna är oanvända, har prislappen kvar och är i samma skick som när du mottog dem. För att genomföra returen behöver du höra av dig till oss på info@vinterie.se så skickar vi mer information till dig och en retursedel. Du packar ihop varan i ursprungsförpackningen, skriver ut och klistrar på retursedeln och lämnar in till närmsta ombud. Du står själv för returfrakten på 79 kr och vi återbetalar dina pengar (minus returfrakten) inom 14 dagar från det att vi har mottagit din retur. 

Vem står för returfrakten och hur mycket kostar det?

Du som kund står för returavgiften vilket innebär att vi kommer dra av summan för fraktkostnaden från beloppet du ska få tillbaka. Returavgiften är alltid 79 kr oavsett om det är en delretur eller retur av hela ordern. Är det en godkänd reklamation står vi för returporto.

Hur lång tid tar det innan jag får mina pengar återbetalda?

Vi betalar i normala fall tillbaka dina pengar inom 14 dagar från att vi tagit emot returen, i undantagsfall vid högt tryck kan det dock dröja upp till 30 dagar.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?

I många fall så kommer brevet till ett postombud. Paketet/brevet ligger hos ombudet i 14 dagar innan det går i retur till oss. För alla paket som inte hämtas ut debiteras en avgift på 250 kr. Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift och hantering. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet från postombudet och returnera paketet. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter.

I vilket skick är produkterna som säljs?

Vi säljer second hand kläder och accessoarer i bra skick och försöker hålla oss till rådande säsong. Eventuella defekter på produkterna skrivs ut noggrant i beskrivningen och vi försöker beskriva produkterna med 3 olika sammanfattade beskrivningar av varans skick:

Nytt - Varan är i originalförpackning eller med prislapp kvar
Mycket bra - Varan är i mycket bra skick och nästa som ny
Bra - Varan är i bra skick och har inga tydliga defekter, varan har använts

Skulle vi ha missat en defekt på en vara så kan du höra av dig till oss på info@vinterie.se och be om att få göra en reklamation. Skicka gärna med bilder på vad det är för fel på varan. När vi godkänt reklamationen skickar du tillbaka varan till oss och vi står för returfrakten.

Skicket på varan uppfyllde inte mina förväntningar, vad gör jag?

Vi vill att du ska vara nöjd med ditt köp! Hör av dig till oss på info@vinterie.se om något inte är som du tänkt dig så försöker vi lösa det.

Hur säkerställer ni att produkterna är rena och fräscha?

Vi gör en kvalitetscheck på allting när vi tar in dem för att se så att det håller rätt standard. Vi säljer inga varor med större defekter och de varor med mindre defekter är ofta så små att de inte påverkar varans funktionalitet. Varor med defekter har en tydlig beskrivning med vad som är defekt samt ett lägre pris.

Går det att sälja produkter hos er?

Vi har nu öppnat upp inlämning av kläder på vårt kontor på Odengatan i Stockholm samt upphämtning i några av Sveriges större städer. Om ni vill lämna in kläder på vårt kontor skickar ni ett mejl till info@vinterie.se och märker mejlet med "Inlämning" så skickar vi instruktioner hur ni går tillväga. Om ni önskar skicka in kläder hittar ni mer info här.

Kan man få tillbaka kläder som inte har blivit sålda efter avslutad försäljning?

Vi erbjuder att man kan komma och hämta upp de varor som inte har blivit sålda på vårt lager upp till en vecka efter avslutad försäljning alternativt få dem skickade mot en fraktkostnad. Du som säljare får alltid ett mejl av oss när vi avslutar din försäljning.

Tar ni in kläder från alla storlekar?

Vårt mål är att alla ska kunna handla hos oss och att det ska finnas varierande storlekar. Dock styrs vårt utbud av vilka plagg som skickas in och vi kan därför inte påverka storlekarna i så stor utsträckning. 

Säljer ni presentkort?

Ja det gör vi.

Jag är en influencer som vill samarbeta med er, hur går jag tillväga?

Mejla oss på info@vinterie.se och märk mejlet med "Influencer kollektion"

Hur kan jag kontakta er?

Hör av dig till info@vinterie.se om du har några frågor eller funderingar