Köpvillkor

Köpinformationen gäller från 2021-01-01 och kan komma att ändras utan förvarning och därför rekommenderas kunden att ta del av dem vid varje köp.

Beställning

Du måste vara 18 år eller ha målsmans tillstånd för att beställa från Vinterie. Köparen är ansvarig för att alla uppgifter som lämnas till Vinterie är korrekta för att underlätta leveransen av din beställning. När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@vinterie.se.

Leverans

Våra normala leveranstider är 2-5 vardagar. Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) kan du kontakta oss på e-postadress: info@vinterie.se. För ej uthämtade försändelser kommer vi återbetala dig för varan exklusive fraktkostnaden och en expeditionsavgift på 250 SEK

Priser

Alla priser i butiken anges i SEK. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Du som kund står för returfrakten på 79 kr som vi drar av på ditt återbetalningsbelopp. 

Vid nyttjande av din ångerrätt:

Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss på info@vinterie.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. Vi kommer sedan att skapa en retur åt dig och skicka en retursedel som du skriver ut och klistrar på paketet. Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss. Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

Ångerrätten gäller inte vid:

Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig. Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål. Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

Reklamation och klagomål

Har vi skickat fel eller en defekt vara (som ej har deklarerats som defekt i beskrivningen) står vi för returportot. Varor som beskrivits som defekta går ej att reklamera med dessa specifika defekter eftersom du anses ha varit informerad om dessa innan du genomförde köpet. Vi uppmanar därför våra kunder att läsa beskrivningen på varan noggrant innan köp genomförs. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

OBS! Varorna vi säljer är begagnade och mindre defekter är inte ett giltigt skäl till reklamation.

Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@vinterie.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning eller om defekterna var upplysta i beskrivningen. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden.

Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. 

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt och skicket på varan beskrivs så detaljerat som möjligt.

Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.